Poznaj nasze Świąteczne Menu 🎄
Dlaczego Food Harmony to
NAJLEPSZY CATERINGDLA CIEBIE
Bo dokładnie
wiemy czego potrzebujesz!
wybierz dietę odpowiednią dla siebiestrzałka
„Dieta bulionowa to alternatywa dla botoksu” Gwyneth Paltrow

Dieta bulionowa

dieta bulionowa
data18.10.2021
data

„Dieta bulionowa to alternatywa dla botoksu” Gwyneth Paltrow


„Moim sekretem jest bulion” Halle Berry

Znów wracamy do prastarych metod żywienia, w których to picie bulionów traktowano jako lekarstwo. Medycyna naturalna od wieków wykorzystywała długo gotowane buliony, nazywając je zupą, która leczy. Buliony gotuje się od 6 do 72 godzin. Dzięki odpowiedniemu procesowi gotowania, uwalnia się leczniczy kolagen, prolina, glicyna i glikozaminoglikany.

Buliony pomogą przywrócić równowagę hormonalną, dodadzą cerze blasku, odtrują jelita, spłycą zmarszczki, złagodzą stany zapalne. To praktyka lekarska dr Kellyan Petrucci- lekarza z Nowego Jorku.

dlaczego warto pić bulion

Nam osobiście bulion kojarzy się z rosołem gotowanym przez nasze Mamy i Babcie jako obowiązkowa zupa niedzielna. Wtedy jeszcze, nie doceniałam  aż tak starań włożonych w przygotowywanie rosołu, był to przecież „zwyczajny obiad”, który musiałam zjeść zazwyczaj z grymasem na twarzy. Z biegiem lat i wraz ze wzrostem świadomości żywieniowej przyszedł czas na wdzięczność wobec naszych Rodzicielek i Babć i powrót do tych metod dbania o zdrowie.  

Aby rosół był wartościowy, gotujemy go bez pośpiechu. Bo im dłużej gotujemy bulion, tym więcej cennych wartości nabiera. Nasze buliony przygotowujemy na kościach i mięsie ekologicznym. Wybieramy drób, wołowinę i dziczyznę ze sprawdzonych źródeł z odpowiednimi certyfikatami. To niezwykle ważne, gdyż od pochodzenia mięsa będzie zależało, czy do naszego bulionu trafi to co spożywały zwierzęta karmione paszą z GMO, a więc hormony i antybiotyki. Wybieramy ekologiczne, certyfikowane kości i mięso - PAMIĘTAJ.

Kolejnym ważnym składnikiem bulionów są warzywa i świeże zioła. To one wzbogacają nasze buliony w witaminy i składniki mineralne. Kwaśny odczyn roztworu sprawia, że minerały i elektrolity takie jak wapń, magnez, potas, siarka i fosfor są łatwo przyswajalne. Krótkie gotowanie sprawia, że bulion jest docelowo uboższy w składniki odżywcze i wymienione mikroelementy, dlatego gotujemy je przez co najmniej 12 godziny!

Za kwaśny odczyn bulionu, odpowiada dodatek octu jabłkowego który daje nam gwarancję prawidłowego wytrącania się prozdrowotnych składników do roztworu bulionu. Taki odczyn osiągniemy też dzięki dodatkowi soku z cytryny.

Buliony kolagenowe naprawiają jelita

Picie bulionów towarzyszy Madzi - mojej wspólniczce od kiedy zdiagnozowano u niej chorobę Hashimoto. W poszukiwaniu metod żywieniowych, które pozwolą przywrócić jej zdrowie i harmonie, znalazła informacje na temat  wspaniałej mocy bulionów przy odbudowie wyściółki jelit. Madzi udało się wyleczyć Hashimoto ale oprócz regularnie wypijanych bulionów, towarzyszyła jej dieta eliminacyjna - bezglutenowa, bez nabiału odzwierzęcego z dużą ilością warzyw, owoców i źródeł cennych nienasyconych kwasów tłuszczowych. Tak zresztą narodziła się miłość do wartościowego, nieprzetworzonego jedzenia. Naturalnego, kolorowego, przybranego w pyszną formę.

Buliony były ważną i skuteczną strategią poprawy kondycji jelit Madzi, co przy chorobach autoimmunologicznych jest ogromnie ważne. Całą zasługę przypisać śmiało można kolagenowi, który w takiej postaci jest najlepiej przyswajalnym kolagenem. To właśnie kolagen, który jest głównym białkiem strukturalnym tworzącym tkankę łączną- uszczelnia błonę śluzową przewodu pokarmowego.

Dlaczego warto pić bulion?

Istnieje cała masa innych powodów:

 

buliony koleganowe dla sportowców

BULIONY najlepsze dla nadnerczy i SPORTOWCÓW

Nadnercza, a więc dwa malutkie gruczoły wielkości orzecha włoskiego są wielce odpowiedzialnym narządem, choćby dlatego, że wydzielają szereg hormonów: hormon stresu - kortyzol, testosteron, estrogen, progesteron, hormon DHEA. Siła i wytrzymałość mięśni także zależy od hormonów nadnerczy, a więc steroidów. Nadnercza mają także wpływ na ciśnienie krwi, poziom cukru, sen, układ odpornościowy. Kolejny ważny czynnik płynący z wielozadaniowości nadnerczy to kumulacja tkanki tłuszczowej. Jeśli nadnercza nie pracują właściwie, sypie się cały organizm. A wyczerpanie nadnerczy jest jednym z najczęstszych zagrożeń! Jak usprawnić ich pracę i doskonałą kondycję? PIJ BULIONY! Stosuj naszą dobrze zbilansowaną dietę z dodatkiem bulionu i popraw styl życia.

 

Czy Twoje nadnercza wymagają zmiany sposobu odżywiana i stylu życia? 

- Czujesz się zmęczony?

- Wstajesz rano bez energii?

- Masz zjazdy energetyczne?

- Jesteś marudny i przygnębiony?

- Tyjesz? Chociaż nie jesz wcale dużo?

Jeśli choć do jednego pytania padła odpowiedź TAK, to oznacza, że powinieneś zadzwonić do naszej dietetyk i skonsultować swój problem, a następnie wprowadzić dobre zmiany :)

Aminokwasy obecne w bulionach - ARGININA, PROLINA, GLICYNA, GLUTAMINA to niezbędne składniki usprawniające pracę nadnerczy. Aminokwasy obecne w bulionach mają doskonałą przyswajalność. Zwiększą Twoją energię i witalność, poprawiając przy tym kondycję nadnerczy. Więcej o nadnarczach i o tym co się dzieję przy wyrzutach kortyzolu przeczytasz w tym artykule: https://cateringfoodharmony.pl/kortyzol-i-wypalenie-nadnerczy-zapanuj-nad-swoimi-hormonami

 

Inne ważne składniki bulionów o działaniu zbawiennym

► Kwas hialuronowy - wiąże wodę, nawadnia skórę i dba o sprężystość skóry. Czyż to nie panaceum na nasze kosmetyczne bolączki?

► Siarczan chondroityny - składnik płynu i chrząstki stawowej, którego deficyt powoduje ścieranie stawów wywołujące ból. Układ kostno-stawowy dodatkowo stabilizuje glukozamina (składnik bulionów i budulec stawów). Jeśli więc bolą Cie stawy, kości są kruche, wymagasz rehabilitacji, wzmocnij się skutecznie od środka pijąc nasze buliony.

Glutamina - regeneruje i uszczelnia jelita. Jeśli borykasz się z nieszczelnymi jelitami, ciągłym aktywnym stanem zapalnym, alergiami, nietolerancjami pokarmowymi, z chorobami o podłożu immunologicznym, pij BULIONY.

► Prolina - kolejny cud aminokwas. Wraz ze starzeniem się oraz u osób chorych jest coraz mniej proliny, a wręcz zaczyna go brakować całkowicie. To bardzo istotny składnik, który w połączeniu z witaminą C wpływa na wytwarzanie kolagenu wewnątrz komórek naczyń krwionośnych. Prolina zapobiega osadzaniu się blaszek tłuszczu w naczyniach krwionośnych tworzących zatory.

► Glicyna także wspomaga profilaktykę zachorowań na choroby zwyrodnieniowe stawów. WZMACNIA KOŚCI! Uczestniczy w tworzeniu silnego antyoksydanta glutationu. Wpływa na wytwarzanie żółci. Bierze udział w tworzeniu hemoglobiny i erytrocytów.

Składniki obecne w bulionach, pozyskane są z naturalnych źródeł według wskazówek, które dała nam stara szkoła naszych mam oraz nauka. Takie pokarmy mają działanie wielowymiarowe. Lista składników nie kończy się na jednej funkcji leczniczej.  Suplement dla porównania jest skierowany na daną dolegliwość. A jego wchłanianie jest często słabe, zwłaszcza przy nieszczelnych i zanieczyszczonych jelitach.

Jeżeli to Cię nie przekonuję, dodam, że bulion jest niskokaloryczny, sycący i rozgrzewający. Niezwykle aromatyczny i PYSZNY. Piją go nawet dzieci i chcą więcej :)

NASZA RADA ► Przejdź nasz program 21 dniowy diety BULIONOWEJ. Sprawdź różnicę w samopoczuciu, kondycji i wyglądzie. LUB wybierz swój ulubiony rodzaj diety z naszej bogatej oferty z naciskiem na eliminację glutenu i nabiału i dodaj do zestawu codziennego BULION i inne prozdrowotne dodatki, o których przeczytasz więcej tu: Wzmocnij zdrowie wyjątkowymi dodatkami do diet w stylu Food Harmony

  

dieta bulionowa

Dieta bulionowa - 21 dniowy program, który rusza już 17 października

Dieta oparta jest na zasadach eliminujących ogrom niewskazanych dla jelit składników, na czele których stoją: gluten, kazeina i laktoza a więc nabiał odzwierzęcy. Lektyny, warzywa strączkowe, soja, także zostały wyeliminowane w jadłospisie.

Jelita i mikrobiota uwielbiają warzywa i orzechy, dlatego znajdziesz w naszych pudełeczkach szeroki wachlarz warzyw i orzechów, jednak za wyjątkiem orzeszków ziemnych, które są uczulające.

KOMPOZYCJA DIETY BULIONOWEJ

W diecie bulionowej spożywamy 3 dania oparte na zdrowych produktach, eliminując w nich gluten, nabiał, produkty zbożowe, strąki, soję, cukier. Posiłki będą się składać z mięsa, ryb, jajek ekologicznych,  warzyw, orzechów, pestek, nasion. Oprócz tego, będą towarzyszyły Ci 2 buliony z wysokiej jakości mięsa ekologicznego, kości bio oraz ryb. Natomiast środowe i sobotnie menu będą zawierały 4 porcje pysznych, różnorodnych bulionów oraz kolorową sałatkę.

W codziennym zestawie znajdziesz też różne dodatki: szoty, napary, zakwas buraczany- jako katalizatory procesów naprawczych i regeneracyjnych organizmu, a także surowe i kiszone warzywa oraz owoce niskocukrowe będące źródłem antyoksydantów, witamin, składników mineralnych i enzymów.

Dlaczego warto zrobić dietę bulionową w okresie zimy i jesieni?

Ruszamy z dietą bulionową cyklicznie bo to świetna okresowa regeneracja naszych narządów i czas na naprawienie nawyków żywieniowych, od-uzależnienie od glutenu i cukru! Wyciszenie stanu zapalnego po naszych łakomstwach. To także doskonała metoda na rozgrzanie się gdy na zewnątrz panują nieprzyjemne temperatury. Buliony podnoszą odporność naszych organizmów, a także wydajność naszych mózgów.

Dla kogo zalecana jest dieta bulionowa?

Dieta bulionowa zalecana jest szczególnie w trakcie i po przebyciu choroby, w okresie rekonwalescencji, po urodzeniu dziecka i w okresie karmienia piersią, gdy mamy ciągle wydęty brzuch, nasze jelita krzyczą, by im pomóc, przy stanach zapalnych i chorobach autoimmunologicznych, szczególnie typu Hashimoto.

więcej o diecie bulionowej ►

 

W trakcie diety chcemy, by jelita miały się jak najlepiej! Chcemy je naprawić, uszczelnić, a przy tym zadbać też o inne narządy, Twoją gładką skórę bez zmarszczek, płaski brzuch i energię, którą będziesz emanować!

Przeczytaj również ► Dieta w zespole jelita drażliwego

Podczas trwania postu NIE WAŻ SIĘ. Sprawdź swoją masę ciała przed przystąpieniem do postu, a następnie przez 21 dni nie waż się. Należy unikać skupiania się na wadze z dwóch powodów. Po pierwsze wahania w masie ciała mogą być związane z zaparciami, mniejszą potliwością, wahaniem hormonów szczególnie u kobiet. Jeśli za każdym razem będziesz się przejmować wagą, stresować wynikiem i analizować wahania to zwariujesz.

 

Uczymy się dla Ciebie!

Dieta jest konglomeratem naszej niemalże rocznej nauki o jelitach, czytając ogrom książek, ulepszając diety pudełkowe, testując wszelkie metody żywieniowe na sobie. Przeczytane lektury stały się niezwykłą motywacją do wprowadzenia kolejnej diety. Utwierdziły nas tylko kolejny raz w przekonaniu, że żywność leczy. Należy tą właściwość jedynie umiejętnie wykorzystać - i my to dla Ciebie robimy.

Pij jeden do dwóch kubków bulionu dziennie i zobaczysz różnicę. Na naszej stronie www.cateringfoodharmony.pl, podczas składania zamówienia: w kroku 6-stym wyświetli Ci się cała masa dodatków. Tam znajdziesz nasz BULION o wszystkich wymienionych walorach.

 

dieta bulionowa dla kogo

Jak przygotować bulion kolagenowy samodzielnie?

Aby wydobyć z bulionu magiczną moc musimy pamiętać, aby używać do gotowania kości i mięsa od zwierząt karmionych trawą lub najlepiej ekologicznych. Ekologiczne korpusy z kurczaka oferują sklepy ze zdrową żywnością. Musimy pamiętać, że obecne mięso jest zanieczyszczone chemikaliami, antybiotykami i innymi dodatkami, które zwierzęta otrzymują w paszy lub innej karmie. To wszystko przeniknie do bulionu, dlatego tak ważne jest aby używać składników jak najlepszych jakościowo, czystych i naturalnych.

Drugą najważniejszą rzeczą jest czas gotowania. Im dłużej gotujemy bulion, tym więcej właściwości zdrowotnych w nim znajdziemy. Wolne gotowanie sprawia, że bulion będzie bogaty w glutaminę, która właśnie ma ogromne znaczenie przy leczeniu jelit. To ona przyspiesza ich regenerację.

Bulion gotujemy od 6-72 godzin! Im dłużej tym lepiej, w dodatku gotujemy na bardzo małym ogniu, pod przykryciem, tak aby rosół „pyrkał”, nie gotował się

Ostatni punkt: do gotowania dodajemy ocet jabłkowy. Ma to na celu większe wydobycie z kości składników odżywczych. Nie jest to konieczne, ale polecam dodanie, ponieważ ocet jest w bulionie niewyczuwalny. Taki ocet obniży również pH w żołądku i w jelitach, co ułatwi trawienie pokarmu konsumowanego oraz resztek pokarmowych, które są wciąż nierozłożone w jelitach.

 

Przepis na bulion kolagenowy, jeśli samodzielnie chcesz go przygotować:
Składniki:

Przygotowanie:

  1. Kości myjemy i przekładamy do dużego garnka.
  2. Dodajemy wodę i ocet.
  3. Doprowadzamy do wrzenia, a następnie zmniejszamy ogień/ płytę do minimum i gotujemy jak najdłużej, minimum 6 h. Na płycie indukcyjnej, którą używam bulion gotuję na mocy 2. Woda ma „pyrkać” nie wrzeć.
  4. Na 2-3 godziny przed zakończeniem gotowania dodajemy warzywa/ włoszczyznę, liście laurowe itp. Dodatki, które lubimy, aby nadać smak naszemu bulionowi.
  5. Na sam koniec dodajemy sól i pieprz
  6. Bulion studzimy, odcedzamy od kości i warzyw, przelewamy do garnka/ słoików. Prawidłowo przygotowany bulion kolagenowy zimny ma konsystencję galaretki.
  7. Możemy pić solo, z dodatkami, zamrozić itp. Więcej pomysłów jak wykorzystać bulion znajdziesz poniżej.


Przeczytaj również ► Kształtowanie systemu odpornościowego za pomocą diety

 

Jak przygotować bulion smakowy?

Jeżeli nie lubisz lub nie masz ochoty w kółko pić tradycyjnego bulionu, przelej część do garnka i dodaj:

  

Madzi sposoby na wykorzystanie bulionu kolagenowego

Bulion gotuje się długo dlatego polecam od razu robić większą ilość. To co zostanie można zawekować i zamrozić. Bulion mrożę w woreczkach strunowych i w pojemniczkach na kostki do lodu. W zależności ile bulionu potrzebuję do potrawy, tyle wyjmuję z zamrażarki. Nie zawsze musimy pić bulion solo czy z dodatkami. Może nam się to po prostu znudzić na dłuższą metę. Domowe kostki bulionu w łatwy sposób możemy przemycić do potraw, nawet gdy przygotowywane danie musi być ekspresowe.

 

Kasia Kowalik dietetyk

Zapraszamy do kontaktu:

hello@cateringfoodharmony.pl

577-939-222

  

Artykuł przygotowała:

Katarzyna Kowalik

Wasza dietetyk

  

 

  

[Wzmocnij jelita! Marek Zaremba, Wydawnictwo Pascal 2018]
[Dieta Bulionowa, dr Kellyann Petrucci, Wydawnictwo Quello 2021]
[Dieta oczyszczająca jelita Przełomowy program CLEAN GUT, Alejandro Junger, Wydawnictwo Laurum 2020]
[Szczęśliwe jelita, Vincent Pedre, Wydawnictwo Vivante 2016]

 

Polecamy także

Promocje! Cennik
Strona korzysta z plików cookies w celach statystycznych zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz samodzielnie określić warunki przechowywania lub dostępu plików cookies w Twojej przeglądarce. Zamknij