Dlaczego Food Harmony to
NAJLEPSZY CATERINGDLA CIEBIE
Bo dokładnie
wiemy czego potrzebujesz!
wybierz dietę odpowiednią dla siebiestrzałka
Dieta bezmleczna - jak wprowadzić?

Dlaczego eliminujemy nabiał, a nie tylko laktozę? - Dieta bezmleczna

data25.08.2021
data

Dlaczego w naszych zestawach FREE Harmony eliminujemy nabiał, a nie tylko laktozę?

  1. Nasza bezmleczna oferta
  2. Powody eliminacji nabiału odzwierzęcego
  3. Dieta bezmleczna produkty zakazane
  4. Jakie produkty zwierają białko?
  5. Czym jest laktoza
  6. Kazeina jest głównym alergenem mleka
  7. Co zatem jeść zmagając się z alergią na białko mleka krowiego?
  8. Brak enzymów w nabiale pasteryzowanym i homogenizowanym
  9. Roślinne źródła wapnia
  10. Pułapka hormonów 
  11. Nabiał uzależnia
  12. Czym zastąpić mleko krowie? Alergia na białko mleka krowiego: co jeść?
  13. Przepisy na domowe mleka roślinne - łatwe i szybkie

  

Nasza bezmleczna oferta. To nasze zestawy diety FREE HARMONY, w opcjach:

  

Powody eliminacji nabiału odzwierzęcego

Laktoza jest cukrem mlecznym, którego rozkład odbywa się pod wpływem enzymu laktazy - to tak w wielkim skrócie. Laktoza, czyli organiczny związek chemiczny należący do węglowodanów, jest głównym cukrem występującym w mleku ssaków. Znajduje się zarówno w mleku, jak i jego przetworach. Jednakże laktoza nie może być bezpośrednio wchłonięta przez organizm z układu pokarmowego, musi ulec rozłożeniu do cukrów prostych pod wpływem działania enzymu laktazy. 

Dzięki enzymowi laktaza, cukier mleczny - laktoza ulega rozpadowi w organizmie na:

Enzym ten, wraz z wiekiem zanika, największa aktywność ujawnia się w okresie niemowlęcym, kiedy mleko matki jest głównym źródłem pokarmu dziecka, dlatego właśnie powszechnym problemem jest wzdęty brzuch po spożyciu klasycznego nabiału u osób dorosłych. Jeśli cukier mleczny nie zostanie strawiony, w postaci niezmienionej trafi do jelit, stanowiąc doskonałą pożywkę dla bakterii. Produktami przemiany materii bakterii żywiących się laktozą są przede wszystkim: 

Są one odpowiedzialne za wzdęcia, gazy, uczucie pełności, bóle brzucha, biegunki, kolki i uczucie „przelewania” w brzuchu.  Dyskomfort ten można zaniechać, kupując w aptece enzym laktazę bądź też wybierając produkty mleczne „bez laktozy”.  Ale to nie laktoza jest często winowajcą złego samopoczucia!

Dieta bezmleczna - produkty zakazane

Eliminując nabiał odzwierzęcy, musisz zrezygnować z: mleka krowiego, twarogu, sera żółtego, serków topionych, fety, mozzarelli, serów pleśniowych, kefiru, jogurtów, śmietany, Uważać należy również na inne produkty przetworzone, do których dodano mleko, dlatego zawsze należy zapoznać się z etykietą produktów, zwłaszcza gdy doskwierają nam nietolerancje i choroby wymagające specjalistycznego żywienia.

Jakie produkty zwierają białko?

Jeśli sięgasz po nabiał aby uzupełnić białko w diecie. Spokojnie je zastąpisz innymi produktami, takimi jak: mięso, ryby, jaja, tofu, rośliny strączkowe: soja, groch, fasola, soczewica, ciecierzyca, orzechy, nasiona, produkty pełnoziarniste i warzywa. Łącz wymienione produkty z dużą ilością warzyw, a Twój talerz będzie wartościowy co znajdzie odzwierciedlenie w Twoim samopoczuciu. Niestety stara szkoła dietetyków głosi, że nabiał jest świetnym źródłem wapnia więc nie należy go eliminować…

Wapń - jak go pozyskać eliminując nabiał odzwierzęcy? 

Borykasz się z alergią na białko mleka krowiego i zastanawiasz się co jeść?

Jeśli nasza dieta choć będzie roślinna ale różnorodna, naturalna i nieprzetworzona - będzie najlepszą receptą na zdrowie i możliwością pozyskania dziennego zapotrzebowania na wapń.

Zauważyłam w kontakcie z Klientami, że świadomość konieczności eliminowania kazeiny jest wciąż niewielka. Skupiamy się na wykluczeniu laktozy i tę nieświadomość wykorzystują cateringi dietetyczne, wciąż serwując swoim nieświadomym klientom pełen wachlarz innych alergenów, które szkodzą ich zdrowiu.

Mleko składa się bowiem głównie z dwóch białek - kazeiny oraz serwatki. I to właśnie kazeina jest głównym alergenem mleka i jednocześnie najważniejszym alergenem sera, a nie laktoza. Jest też źródłem silnego alergenu w reakcji krzyżowej z białkami soi, dlatego też połączenie np. tofu z mozzarellą wywoła silny stan zapalny. Kazeina mleka krowiego wykazuje też dużą homologię sekwencji aminokwasów z kazeiną mleka owczego oraz koziego, co oznacza wprost, że jeśli ktoś źle toleruje kazeinę mleka krowiego, podobnie zareaguje na nabiał kozi i owczy.  

 

Jeśli artykuł wzbudził Twoje zainteresowanie, przeczytaj także ► Free Wege Harmony, czyli dieta pudełkowa bez glutenu, bez nabiału, bez mięsa.

 

Co  jeść zmagając się z alergią na białko mleka krowiego?  

Możliwości jest mnóstwo, w końcu wciąż unikając nabiału odzwierzęcego pozostają nam wszystkie możliwe warzywa, owoce, produkty pełnoziarniste, jaja, mięso, ryby, a także mleka roślinne, orzechy, pestki, super foods, oleje, oliwa.  Jeśli nie masz pomysłu na samodzielną kompozycję diety, spróbuj naszych pudełeczek, które są niesamowitym ułatwieniem albo skorzystaj z wiedzy dietetyków i zamów plan żywieniowy eliminujący laktozę i kazeinę. 

Inny minus spożywania nabiału? W produktach mlecznych pasteryzowanych i homogenizowanych  brakuje enzymów, pomagających cielakom strawić i zneutralizować te białka, co również prowadzi do nadwrażliwości pokarmowej. 

Pułapka hormonów

W okresie laktacji krów, wstrzykuje się im hormon wzrostu aby stymulować wzrost gruczołów piersiowych, co ma prowadzić do ich większej wydajności w zakresie dawania mleka. Hormony te są niebezpieczne dla naszego zdrowia, zwiększają ryzyko wystąpienia nowotworu jelita grubego, piersi i prostaty, a także może powodować niskie ciśnienie krwi. Jeśli zatem już koniecznie nie wyobrażamy sobie życia bez nabiału, to poszukujmy ich ekologicznych źródeł, najlepiej wiejskich krów od rolników i gospodarzy, którzy z niemasowym zamiłowaniem wypasają swoje krowy.

Nabiał uzależnia

Kazeina zawarta w mleku rozkłada się do substancji opiatopodobnej, odziałowując na mózg w taki sam sposób jak morfina i opium. Metabolity te sprawiają, że jesteśmy spokojniejsi, a uczucie to bywa uzależniające.

Czym zastąpić mleko krowie?

Poniżej artykułu znajdziesz nasz ulubiony przepis do samodzielnego przygotowania mleka roślinnego. Jeśli jednak zamierzasz je kupić w sklepie - przeczytaj koniecznie skład, wybieraj te bez cukru i bez karagenu.

Poszukujcie takich 2-3 składnikowych z jak najwyższym udziałem ekstraktu z kokosa. W naszej kuchni używamy wyłącznie Real Thai, którego skład to ekstrakt z kokosa 85% i woda. Być może uda Wam się znaleźć nawet coś lepszego, jeśli tak- koniecznie dajcie znać. Mamy bzika na punkcie składu produktów, z których przygotowujemy dla Was posiłki

   

Oto nasze ulubione przepisy na te, z których korzystamy w naszej kuchni Food Harmony:

MLEKO MIGDAŁOWE:

  1. Migdały namaczamy 12 godzin, najlepiej przez noc.
  2. Rano odcedzamy, płuczemy i przekładamy do naczynia miksującego. Dodajemy wodę, miksujemy 2 min
  3. Dodajemy miód/ syrop klonowy i wanilię do smaku, miksujemy 10 s
  4. Przelewamy przez drobne sitko lub gazę do słoiczka i chowamy do lodówki. Przechowujemy do 3 dni.

 
MLEKO OWSIANE:

  1. Płatki owsiane zalewamy wodą na około 15-30 minut.
  2. Odsączamy z wody i przekładamy do naczynia miksującego. Dodajemy wodę. Miksujemy 40 s. Nie miksujemy dłużej, ponieważ konsystencja będzie jeszcze bardziej klejąca, a tego nie chcemy.
  3. Przelewamy przez drobne sitko lub gazę do słoiczka i chowamy do lodówki. Przechowujemy do 3 dni.

 
MLEKO KOKOSOWE:

  1. Do naczynia miksującego przekładamy wiórki kokosowe i zalewamy ciepłą wodą. Dzięki temu twarde wiórki lepiej się zmiksują.
  2. Miksujemy 2 min
  3. Przelewamy przez drobne sitko lub gazę do słoiczka i chowamy do lodówki. Przechowujemy do 3 dni.

  
MLEKO Z ORZECHÓW NERKOWCA:

  1. Orzechy namaczamy 12 godzin, najlepiej przez noc.
  2. Rano odcedzamy, płuczemy i przekładamy do naczynia miksującego. Dodajemy wodę, miksujemy 2 min
  3. Dodajemy daktyle, miksujemy 1 min.
  4. Przelewamy przez drobne sitko lub gazę do słoiczka i chowamy do lodówki. Przechowujemy do 3 dni.

  

Eliminacja nabiału, sprawi, że wykluczymy ze swojego jadłospisu czynniki mocno zaostrzające stan zapalny. Pozbędziemy się ryzyka spożywania hormonów. Taka beznabiałowa dieta sprawdzi się w żywieniu osób z chorobami autoimmunologicznymi, borykającymi się z trądzikiem i zmianami skórnymi. Wykluczenie nabiału to również recepta na zdrowe jelita. Pamiętajmy jednak, że wykluczenie niepożądanych składników musi być zastąpione zdrowszymi, różnorodnymi produktami. Madzia- moja wspólniczka, twórczyni większości pysznych receptur bez - nabiałowych to właśnie na diecie bez nabiału, bez glutenu- wyleczyła Hashimoto, pozbyła się plam pogarszających jej stan cery, a także odzyskała pełnie energii, naprawiając przy tym swoje jelita. 

Poznaj nasze pomysły na dietę bez nabiału - z nabiałem wyłącznie roślinnym. Niech nasza codzienna dostawa diety pudełkowej w wariancie „Free Harmony” doda Ci natchnienia, jak powinno wyglądać Twoje żywienie na długie lata w zdrowiu. Na szczęście pierwsze procesy naprawcze jelit mogą nastąpić już po miesiącu stosowania właściwej diety. Nie czekaj, zadbaj o siebie od wewnątrz już  

Dieta bezmleczna jadłospis tygodniowy ► sprawdź co przygotujemy dla Ciebie w bieżącym tygodniu! Odwiedź stronę „Free Harmony” i kliknij w zakładkę Menu :)

Jeżeli wdrożysz w codzienne odżywianie choć jedną przekazywaną zasadę polepszającą Twoje zdrowie, będę szczęśliwa

Kasia Kowalik - Wasza Dietetyk

Bibliografia:

[Szczęśliwe Jelita, Vincent Pedre, Wydawnictwo Vivante Białystok 2016]

[Dieta oczyszczająca jelita, Alejandro Junger, Wydawnictwo Laurum Warszawa 2020]

[Zapalenie Tarczycy Hashimoto, Izabella Wentz, PharmD, Marta Nowosadzka, MD, Wydawnic

Polecamy także

Promocje! Cennik
Strona korzysta z plików cookies w celach statystycznych zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz samodzielnie określić warunki przechowywania lub dostępu plików cookies w Twojej przeglądarce. Zamknij