Poznaj nasze Świąteczne Menu 🎄
Dlaczego Food Harmony to
NAJLEPSZY CATERINGDLA CIEBIE
Bo dokładnie
wiemy czego potrzebujesz!
wybierz dietę odpowiednią dla siebiestrzałka
Odporność pochodzi z brzucha - Mikrobiom

Mikrobiom - czyli odporność z brzucha

Odporność pochodzi z brzucha
data21.01.2022
data

W ostatnim czasie coraz większą popularność zyskują pojęcia dotyczące odporności pochodzącej z jelit oraz mikrobiom. Dla większości osób, nie są one zrozumiałe, dlatego w poniższym tekście postaramy się rozwiać wszelkie wątpliwości i przede wszystkim przedstawić dlaczego stan naszych jelit powinnien być dla nas istotnym zagadnieniem.

Z tego artykułu dowiesz się:

- Jaką funkcję pełnią jelita i mikrobiom?
- Co to jest mikrobiom, jak powstaje i co wpływa na jego prawidłowy rozwój?
- Jak zadbać o swoją mikroflorę jelitową?

Jaką funkcję pełnią jelita?

SEROTONINA HORMON SZCZĘŚCIA Jelita to odcinek naszego przewodu pokarmowego zlokalizowany między dwunastnicą a odbytnicą. Dzielimy je na jelito cienkie, które wyposażone jest w kosmki jelitowe odpowiadające za wchłanianie substancji odżywczych oraz jelito grubego dbające o wchłanianie wody i soli mineralnych, które powstały pod wpływem enzymatycznego rozkładu pożywienia, jak również za formowanie mas kałowych.Tworzą one sieć, która z perspektywy zdrowia, układu odpornościowego jak również gospodarki hormonalnej jest dla nas bardzo istotna. Poprzez odpowiednie wchłanianie do naszego krwiobiegu przedostają składniki mające za zadanie odpowiednio odżywić nasz organizm. W odwrotnym kierunku wydalane są zbędne substancje toksyczne, niestrawione resztki pokarmowe i produkty uboczne przemiany materii, co rzutuje na całokształt funkcjonowania naszego organizmu i utrzymania homeostazy.

Co to jest mikrobiom i jak powstaje?

Ciekawostką jest, że jelito grube dorosłego człowieka może zasiedlać nawet 2 kilogramy zróżnicowanych drobnoustrojów takich jak: wirusy, bakterie czy grzyby i to właśnie one stanowią nasz mikrobom! Warto pamiętać, że nie jest on zlokalizowany wyłącznie w jelitach, ale zasiedla również inne tkanki naszego organizmu, występując między innymi: na skórze, w jamie ustnej czy w drogach moczowo-płciowych. Najczęściej jednak wspomina się o tzw. mikrobiocie jelitowej, która stanowi największe skupisko drobnoustrojów i dzięki tak dużej populacji faktycznie jest jednostką sterującą wieloma procesami, które zachodzą w naszym ustroju. Aż 70% naszego układu odpornościowego jest zależne od mikroflory jelitowej i jest ściśle powiązany z eubiozą, czyli równowagą ekosystemu drobnoustrojów jelitowych.

Już w okresie prenatalnym, podczas rozwoju płodu zaczyna kształtować się nasz specyficzny mikrobiom, a najważniejszy okres jego rozrostu przypada na 1000 pierwszych dni życia. Dlatego też dużą rolę pełni sposób przyjścia na świat drogą naturalną oraz karmienie piersią. To właśnie bakterie nabywane tymi sposobami są kombinacją mikroorganizmów i niezbędnych składników, które mały organizm wykorzystuje do budowy układu odpornościowego.

► Przygotowujesz się do ciąży? Już wcześniej zadbaj o stan swojej mikrobioty i wypróbuj nasze diety, dzięki którym przekażesz swojemu potomstwu pakiet dobrych drobnoustrojów.

Skąd wiem, że moja mikrobiom jest w dobrej kondycji?

Nie od dziś powtarzana jest teza, aby wsłuchać się w swój organizm. To on podpowiada nam, jaki jest stan naszego zdrowia i wysyła odpowiednie sygnały, które mają za zadanie zmusić nas do zmian. Częste gazy, wzdęcia, biegunki czy zaparcia wskazują na zaburzone funkcjonowanie układu pokarmowego. Dodatkową obserwacją należy objąć wygląd stolca. Z pomocą przychodzi tutaj skala Bristolska, która pozwala na ocenę czasu pasażu jelitowego. Dzięki wnikliwej analizie naszego organizmu oraz użyciu odpowiednich skal jesteśmy w stanie poprawnie ocenić kondycję przewodu pokarmowego.

Co wpływa na stan naszej mikrobioty jelitowej?

Skoro, udało nam się przejść przez trudniejszą część tego artykuły, jaką są definicję, czas przedstawić to, co możemy zrobić, aby pielęgnować i wzmocnić nasz „drugi mózg” - jelita. Dużą rolę na jakość mikrobioty jelitowej ma szeroko pojęty styl życia.

Rytm dobowy, sen, stres

Nasz zegar biologiczny, czyli czynniki wewnętrzne, które regulują charakter procesów wzrostu i rozwoju, aktywności, snu i odżywiania się. Należy zatem zadbać o zachowanie równowagi dnia i nocy oraz spożywanie posiłków w odpowiednim czasie, co przełoży się na jakość naszej mikrobioty jelitowej i poprawę odporności. Słaba jakość snu, długotrwałe zmęczenie czy nieregularny tryb życia powodują, że ilość bakterii ulega zmniejszeniu. Dodatkowo stres zwiększa poziom hormonów, które zaburzają równowagę mikrobiomu. Warto znaleźć swój sposób na radzenie sobie z sytuacjami stresowymi oraz zadbać o odpowiednią ilość snu co również usprawni funkcjonowanie naszych jelit.

► O stresie i wpływie kortyzolu, wspomnieliśmy więcej w poniższym artykule: Kortyzol i wypalenie nadnerczy - zapanuj nad swoimi hormonami

Leki i antybiotyki

Nadmierne zażywanie leków czy antybiotyków wpływa na zmianę struktury funkcjonowania naszego mikrobiomu. Istotnym jest, aby zażywać tego typu leki wyłącznie zgodnie z zaleceniami lekarza. Należy również pamiętać, aby w czasie antybiotykoterapii oprócz zbilansowanej diety włączyć suplementację probiotykami np. Sanprobi.

Aktywność fizyczna

Zbyt niska aktywność fizyczna sprzyja nadwadze, otyłości i rozwojowi chorób cywilizacyjnych, co prowadzi do zachwiania równowagi całego organizmu i rozwoju przewlekłego stanu zapalnego. Z kolei intensywna i długotrwała aktywność, połączona ze stresem i reżimem żywieniowym, może prowadzić do zaburzeń mikrobioty oraz niekorzystnie wpływać na stan bariery jelitowej. W szczególnym stopniu zaburzeniom ulegają wyściełające je komórki, przez co jelito staje się mniej szczelne. Badania wskazują, że regularna i umiarkowana aktywność fizyczna nie tylko wpływa na stan układu pokarmowego, regularne wypróżnienia, jak również stan psychiczny w sposób szczególny powiązany z przewodem pokarmowym.

Odżywianie:

Nawyki żywieniowe oraz prawidłowe odżywianie zawsze było i wciąż jest najlepszym i najprostszym sposobem wspomagającym nasz układ pokarmowy. Nasza dieta powinna być bogata w naturalne probiotyki i prebiotyki. Należy zatem zwrócić szczególną uwagę na:

W naszej diecie powinny występować produkty, które należy spożywać w większych ilościach, ale są takie które powinniśmy ograniczyć. Do takich zaliczamy:
- produkty bogate w cukier i sztuczne słodziki,
- żywność wysokoprzetworzona i bogatotłuszczową,
- napoje alkoholowe, używki i wyroby tytoniowe

Poruszając temat jelit i mikrobioty nie sposób pominąć dwóch pojęć jakimi są prebiotyki i probiotykiPrebiotyki to rodzaje błonnika roślinnego, który odpowiedzialne są za rozrost dobrych bakterii w jelitach. Traktowane jako „nawóz” dobrego mikrobiomu. Zaliczamy do nich takie produkty jak: cebula, por, czosnek, cykoria, liście mniszka pospolitego, szparagi, topinambur, jęczmień, nasiona lnu czy jabłka. Z kolei probiotykami nazywamy żywe bakteria lub drożdże, które podawane w odpowiednich ilościach wywierają korzystny efekt zdrowotny.

książka dieta bulionowa► Dodatkowe informację jak zapobiegać problemom jelitowym i dlaczego naturalna flora bakteryjna jest tak istotna znajdziesz tu: Dieta w zespole jelita drażliwego

Wsparcie mikrobioty jelitowej przede wszystkim wykazuje dieta wegańska i wegetariańska oparta o naturalne produkty spożywcze. Możesz także skorzystać z oferty naszego cateringu, który pomoże Ci zadbać o zdrowie Twoich jelit, jak i całego Twojego organizmu. Szczególnie w dbaniu o układ pokarmowy polecamy Free Wege, Free Wege z rybami, a więc zestaw bez glutenu, bez nabiału z dużą zawartością antyoksydantów z prozdrowotnymi dodatkami wspierającymi właściwą kondycją jelit. Dobrym wyborem jest także dieta Wege Harmony i Wege z rybami. Sprawdź naszą ofertę diet ► diety Food Harmony.

Dodatkowo, mamy cały wachlarz wartościowych dodatków w ofercie, które warto włączyć do swojej diety również mając na uwadze dobro naszych jelit i odporność, są nimi, nasz domowy zakwas buraczany, będący źródłem cennych bakterii probiotycznych, szoty imbirowo-cytrynowe z kurkumą na odporność z właściwościami antybakteryjnymi oraz szoty chlorofilowe bazujące na spirulinie (sproszkowanej aldze morskiej), natce pietruszki i wodzie alkalicznej.

HIT prozdrowotny to również nasze długo gotowane, ekologiczne BULIONY KOLAGENOWE, przeczytaj o nich więcej i jak najszybciej włącz je do swojej diety ► Dieta bulionowa

Jeśli wszystkie cenne zasady wspomniane w artykule chcesz włączyć do swojego życia bo zależy Ci na swoim zdrowiu, wybierz pasjonatów zdrowego odżywiania w pysznej i różnorodnej formie czyli zamów dietę Food Harmony Catering: kliknij tutaj i zamów.

 

kasia food harmony

 

Nasze Dietetyczki również z przyjemnością pomogą Ci dobrać optymalną dietę:

zadzwoń: 577-939-222

napisz: hello@cateringfoodharmony.pl

 

 

   

Polecamy także

Promocje! Cennik
Strona korzysta z plików cookies w celach statystycznych zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz samodzielnie określić warunki przechowywania lub dostępu plików cookies w Twojej przeglądarce. Zamknij