Dlaczego Food Harmony to
NAJLEPSZY CATERINGDLA CIEBIE
Bo dokładnie
wiemy czego potrzebujesz!
wybierz dietę odpowiednią dla siebiestrzałka
Czy wiesz, że aż 90 % serotoniny powstaje w jelitach?

SEROTONINA- hormon szczęścia powstający w JELITACH

123
data04.08.2021
data

SEROTONINA- szczęście powstające w JELITACH

Mało kto wie o kolejnej ważnej roli jelit, która jest linią produkcyjną SZCZĘŚCIA. Bo to właśnie w jelitach powstaje AŻ 90 % SEROTONINY, reszta wytworzona jest w mózgu i trombocytach (płytkach krwi).

Serotonina jest hormonem szczęścia, który wpływa na oś jelito-mikrobiota-mózg. Serotonina w jelitach pełni ważne funkcje:

-badania dowodzą bowiem, że pacjenci z nasilonymi biegunkami mają wysokie stężenie hormonu serotoniny we krwi i odwrotnie, u skarżących się na zaparcia, poziom serotoniny był niski. Inne badanie na myszach potwierdziło, że im gryzonie były bardziej zestresowane, tym niższy był poziom serotoniny i Lactobacillus. Gdy jednak podano zestresowanym myszom odpowiednie suplementy i szczepy cennych bakterii probiotycznych Lactobacillus reuteri ATCC 23272, poziom serotoniny wzrósł i stany lękowo-depresyjne ustąpiły.

Hormon SEROTONINA powstaje z TRYPTOFANU

-to aminokwas, z którego nasze bakterie i komórki produkują hormon szczęścia.

GDZIE ZNAJDUJE SIĘ TRYPTOFAN?

W każdym pełnowartościowym źródle białka, a więc w mięsie, rybach, jaja, nabiale, tofu, soczewicy. W pestkach dyni, pestkach słonecznika, szpinaku, nasionach roślin strączkowych, otrębach oraz bananach.

To kolejny dowód na to jak ważny jest różnorodny skład diety i że nie liczy się tylko rekomendowany w dietetyce podział makroskładników.

Uboga w tryptofan dieta, zanieczyszczone jelita, deficyt bakterii probiotycznych i błonnika pokarmowego (a więc prebiotyków) prowadzą do zaburzenia produkcji serotoniny. Szczególnie ważny jest wspomniany Lactobacillus- a więc bakterie kwasu mlekowego w szlaku powstawania serotoniny.

KWAS MLEKOWY- bardzo ważny składnik jelit.

Oprócz roli współtowarzyszącej w produkcji serotoniny,  kwas mlekowy obniża pH. Zakres 5,8-6,5 sprzyja w jelicie poprawnemu rozkładowi resztek pokarmowych i usuwaniu szkodliwych metabolitów. Zatrzymuje również tendencję do namnażania się złych bakterii i grzybów patogennych. Odżywia i regeneruje nabłonek jelitowy, wzmaga produkcję cennego śluzu w jelitach, który uszczelnia jelita i stanowi środowisko bytowania dobrych bakterii. To bardzo ważne role, które powodują wzmocnienie granicy pomiędzy wnętrzem naszego organizmu, a treścią jelitową. Wyobraźmy sobie bowiem, że przy nieszczelnych jelitach, które powoduje niewłaściwa dieta, śmierdzące produkty przemiany materii, które należy niezwłocznie wydalić z naszego organizmu wracają do naszego krwioobiegu i otulają komórki. Brzmi obrzydliwie? Zdecydowanie tak- a do tego jest niebezpiecznie bo nasz system odpornościowy alarmuje takie sytuacje stanem zapalnym. Kwas mlekowy powstaje w procesie fermentacji, a więc znajdziesz go we wszelkich kiszonkach. My uwielbiamy troszczyć się o jelita, dlatego kiszonki naszej harmonijnej produkcji są kluczowym składnikiem diet.

Przeczytaj również :Dieta bezglutenowa objawy

A SKĄD SIĘ BIERZE KWAS MASŁOWY- kolejny kluczowy składnik dla jelit?

-to właśnie kwas masłowy wzmacnia warstwę śluzu w jelitach, która odziela środowisko układu pokarmowego i wnętrza organizmu poza nim.

Nasze bestsellery

Dobrze zbilansowana, zdrowa dieta na codzień. 1200 kcal / 1500 kcal / 1800 kcal / 2000 kcal / 2500 kcal
Wegetariańska dieta bezglutenowa bez nabiału. 1200 kcal / 1500 kcal / 1800 kcal / 2000 kcal / 2500 kcal
Popularna dieta, zwana również dietą Adel. 1000 kcal / 1200 kcal / 1500 kcal

Dodatkowo, gdyby na zakupy udały się nasze jelita, w koszyku znalazłyby się także KISZONKI, ocet jabłkowy  ułatwiający trawienie, warzywa i owoce bogate w błonnik, pełnoziarniste produkty zbożowe i jeszcze raz KISZONKI pod każdą postacią. Jedzmy żywność naturalną, nieprzetworzoną, kolorową, różnorodną i JAK OGNIA, UNIKAJMY sklepowych słodyczy, białej PSZENICY i dominującego w niej glutenu i lektyn ! :)

Lista zakupów skomponowana przez bakterie nie jest przypadkowa. Żywią się one tym, co nasz organizm nie jest w stanie strawić i wykorzystać, są zatem bardzo niewybredne. Jeśli jednak cokolwiek dla nich cenne ma do nich dotrzeć, potrzebują błonnik pokarmowy, a w szczególności wychłodzoną skrobię oporną.  Jeśli  już zadbasz o właściwą kompozycję potrawy, która uskuteczni przekroczenie serotoniny przez barierę jelita-krew-mózg, nie popijaj jej w trakcie konsumpcji. Obfite popijanie kęsów sprawia, że rozrzedzasz kwasy żołądkowe co utrudni trawienie. Nie jedz szybko. Pośpiech podczas jedzenia sprawia, że połykamy powietrze, które może wywołać wzdęcia i uczucie dyskomfortu w górnej części jamy brzusznej.  

Te wszystkie składniki, z eliminacją glutenu znajdziesz we wszystkich naszych zestawach FREE HARMONY oraz SIRTFOOD, które komponujemy tak, by były przyjazne jelitom i chorobom autoimmunologicznym. Wzmocnij je codziennie wypijaną buteleczką naszego domowego zakwasu buraczanego, którą znajdziesz w opcjach dodatkowych w swoim koszyku: https://zamowienie.cateringfoodharmony.pl/zamowienie/#/

DIETY BEZ GLUTENU, BEZ NABIAŁU znajdziesz w ofercie Food Harmony również bez mięsa, bez ryb lub bez mięsa ale z rybkami jako zestaw:

Sprawdź jakie apetyczne Menu przygotowaliśmy dla Ciebie w bieżącym tygodniu: https://cateringfoodharmony.pl/diety

DROGA NA SKRÓTY?

Są nią zdecydowanie probiotyki, które kupujemy w aptece. O ile probiotykoterapia jest skuteczna to jedynie w połączeniu z troską o śluzówkę naszych jelit, a więc w połączeniu z właściwą dietą!

KOCHANI,

Kompozycje naszych diet nie są przypadkowe!

Nie skłamię jeśli wspomnę, że wprost ekscytuje mnie oraz moją wspólniczkę Madzię tematyka jelit.  Naszą pasją jest naturalna, żywieniowa pielęgnacja zdrowia, poprawa kondycji i energii. Uwielbiamy smacznymi połączeniami tworzyć recepty na zdrowie i naprawiać bądź kształtować Wasze nawyki żywieniowe. Nieustannie się uczymy, czytamy wartościowe książki, testujemy różne modele żywieniowe na sobie i słuchamy o Waszych potrzebach i problemach.

Właściwą, niezwykle różnorodną kompozycją codziennego menu dążymy do utrzymania układu trawiennego w niezwykłej sprawności. Wspomagamy odnowę komórek, usprawniamy procesy usuwania toksyn, które minimalizujemy do zera dzięki naszym planom- zastępując je całą gamą składników odżywczych. Dążymy do tego, by w Twoich i naszych jelitach powstała skuteczna broń w pędzie dnia i natłoku obowiązków- SEROTONINA-szczęście. Nie wiesz jak zacząć? Wskocz na właściwe żywieniowe tory i zacznij od naszej diety SMOOTHIE- to 5 koktajli w dziennym zestawie- są bezglutenowe, bez nabiału, pełnowartościowe, pyszne i lekkostrawne. Taką koktajlową dietę rekomendujemy dla Ciebie od 1 do 3 dni: https://cateringfoodharmony.pl/smoothie-harmony. Zestaw sycących smoothie przyniesie ukojenie dla Twojego układu trawiennego, poczujesz się lekko i zapomnisz o cukrze.

Kasia Kowalik

Wasza Dietetyk

 

Bibliografia:

Zespół Jelita Nadwrażliwego, dr n. med. Mirosława Gałęcka, PZWL Wydanie Lekarskie Warszawa 2020

Szczęśliwe Jelita, Vincent Pedre, Wydawnictwo Vivante  Białystok 2016

 

 

 

 

 

 

Polecamy także

Promocje! Cennik
Strona korzysta z plików cookies w celach statystycznych zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz samodzielnie określić warunki przechowywania lub dostępu plików cookies w Twojej przeglądarce. Zamknij