Dlaczego Food Harmony to

NAJLEPSZY CATERINGDLA CIEBIE

Bo dokładnie
wiemy czego potrzebujesz!
wybierz dietę odpowiednią dla siebiestrzałka
OMAD DIETA

One Meal A Day

data03.05.2021
data

DIETA OMAD

  1. Co oznacza skrót OMAD?
  2. Dieta OMAD – jakie są założenia?
  3. Czy ten sposób żywienia to dobry sposób na zrzucenie wagi?
  4. Wady i zalety diety OMAD

OMAD jest skrótem od angielskiego „One Meal A Day” i polega na spożywaniu jednego posiłku w ciągu dnia. Dietę OMAD zaliczamy do rodzaju przerywanego postu przeprowadzanego w systemie 23:1. Post – czyli powstrzymywanie się od jedzenia trwa 23 godziny na dobę, w tym czasie możemy spożywać jedynie wodę i napoje niezawierające kalorii jak kawa czy herbata, na jedzenie pozostawiając tylko 1h dziennie.

Czy dieta OMAD może być zdrowa? 

Ogólne założenia diety OMAD są dosyć proste. W czasie godzinnego okna żywieniowego powinniśmy zaspokoić dziennie zapotrzebowanie kaloryczne.

Wątpliwości mogą pojawić się podczas podejmowanie decyzji o tym co dokładnie powinno znaleźć się na naszym talerzu i jak w jednym posiłku zaspokoić wszystkie potrzeby naszego organizmu?

Nie istnieje jeden uniwersalny model dla wszystkich osób stosujących dietę OMAD. Część z nich zakłada spożywanie w większości lub tylko zdrowych produktów, z dużym nastawieniem na spełnienie zapotrzebowania na wszystkie składniki odżywcze. Z punktu widzenia dietetycznego może być to jednak dość kłopotliwe. Spożycie nawet 2000 kcal w jednym posiłku z uwzględnieniem warzyw, owoców, pełnoziarnistych produktów zbożowych oraz białka pod postacią mięsa, ryb lub nasion roślin strączkowych wydaje się wręcz niemożliwe. Zdecydowana większość z tych produktów charakteryzuje się wysokim współczynnikiem sytości oraz dużą ilością błonnika pokarmowego, co dodatkowo utrudnia spożycie ich w większej ilości. Tym samym zwiększa się ryzyko, że nie będziemy w stanie zaspokoić zapotrzebowania naszego organizmu na kalorie i składniki odżywcze.

Druga alternatywa nie bierze pod uwagę jakości jedzenia – możemy jeść wszystko to na co  mamy ochotę. I tak naszym jedynym posiłkiem w ciągu dnia może stać się pizza, hamburger czy cztery czekolady ???? W tym wariancie spełnienie zapotrzebowania kalorycznego jest zdecydowanie prostsze, jednak konsekwencją takiego sposobu odżywiania mogą stać się niedobory składników odżywczych, które w dłuższej perspektywie przyczynią się do pogorszenia naszego stanu zdrowia. Dodatkowo należy pamiętać, że tego typu produkty dają najczęściej krótkie uczucie sytości, a perspektywa następującego 23h postu może przysporzyć nam wiele niepotrzebnego stresu.

Zarówno w pierwszym jak i drugim modelu diety OMAD najważniejszą zasadą jest wykluczenie nawet najmniejszych przekąsek po wyznaczonym czasie posiłku. Podstawą jest bezwzględne przestrzeganie wyznaczonego okna żywieniowego.

Posiłek powinno spożywać się codziennie o tej samej porze, najlepiej po najbardziej aktywnej części dnia. Ma to na celu wspomaganie regeneracji organizmu po wysiłku fizycznym.

Nasze bestsellery

Popularna dieta, zwana również dietą Adel. 1000 kcal / 1200 kcal / 1500 kcal
Dobrze zbilansowana, zdrowa dieta na codzień. 1200 kcal / 1500 kcal / 1800 kcal / 2000 kcal / 2500 kcal
Wegetariańska dieta bezglutenowa bez nabiału. 1200 kcal / 1500 kcal / 1800 kcal / 2000 kcal / 2500 kcal

Czy stosowanie diety OMAD może przynieść korzyści? 

Pierwszą nie dietetyczną korzyścią diety OMAD jest na pewno oszczędność czasu, który w tradycyjnym systemie 5 posiłkowym poświęcilibyśmy na przygotowywanie oraz spożywanie posiłków. Mogłoby się wydawać, że jest to idealny sposób odżywiania dla osób zapracowanych które nie mogą lub nie chcą skupiać swojej uwagi na jedzeniu. Z drugiej strony warto zwrócić uwagę, że dominujące uczucie głodu, wynikające z tak długiego postu często negatywnie wpływa na efektywność wykonywanych przez nas zadań.

Kolejną zaletą promowaną przez zwolenników diety OMAD jest długie okno pomiędzy posiłkami, co sprawia, że spożyty przez nas pokarm zostaje dokładnie strawiony. Może nieść do potencjalne korzyści dla osób borykających się z problemami ze strony układu pokarmowego lub poprawić jakość snu (jedynie w wypadku kiedy nasz jedyny posiłek w ciągu dnia nie został spożyty bezpośrednio przed snem), jednak mamy co do tego spore wątpliwości. Jednorazowe spożycie 1500 czy nawet 2000 kcal może skutkować uczuciem ciężkości, bólami brzucha, zgagą, biegunką czy zaparciami. Jeżeli ktoś z Was miał okazje położyć się do łóżka z pustym żołądkiem, zapewne także przyzna nam rację, że wcale nie ułatwia to zasypiania. Nie jesteśmy zwolenniczkami spożywania bardzo późnych kolacji, ale lekki posiłek zjedzony na 2-3 godziny przed snem wydaje się idealnym rozwiązaniem.

W naszej opinii w tym miejscu kończą się zalety diety OMAD i spożywania jednego posiłku dziennie.

Przeczytaj również : Dieta if ile można schudnąć

Dieta OMAD – jakie ma wady?

Pierwsze wątpliwości pojawiają się przy przekonaniu, że stosując dietę OMAD nie musimy skupiać się na liczeniu kalorii i jest ona idealnym rozwiązaniem aby schudnąć. Jeżeli nasz posiłek będzie składał się w większości z produktów typu fast-food, słodyczy i wysokokalorycznych napojów, nawet spożywając jeden posiłek w ciągu dnia, jesteśmy w stanie uzyskać nadwyżkę kaloryczną i doprowadzić do wzrostu masy ciała.

Dodatkowo zbyt mała ilość wysoko odżywczych produktów w naszym jadłospisie pod postacią warzyw, owoców czy pełnoziarnistych produktów zbożowych może przynieść wiele negatywnych skutków dla naszego zdrowia.

Długie przerwy pomiędzy kolejnymi posiłkami szczególnie w początkowym okresie mogą być bardzo trudne. Dominujące uczucie głodu, osłabienie, problemy z koncentracją czy rozdrażnienie to tylko kilka objawów które mogą nam towarzyszyć przy 23h poście.

Jak już wspominałyśmy wcześniej pokrycie zapotrzebowania kalorycznego w zdrowy sposób, w jednym posiłku, wydaje się praktycznie niemożliwe. Dieta OMAD naraża nas na długotrwały niedobór energetyczny co w konsekwencji może doprowadzić do spadku odporności, niedoborów składników odżywczych, utraty masy mięśniowej, pogorszenia stanu zdrowia, a u kobiet do powstania zaburzeń miesiączkowania (więcej informacji na ten temat znajdziecie w kolejnym poście).

Dieta OMAD nie jest zalecana dla dzieci i młodzieży, osób chorujących na cukrzycę czy hipoglikemię oraz dla osób z chorobami metabolicznymi. Dodatkowo może zwiększać ryzyko wystąpienia zaburzeń odżywiania, w szczególności bulimii.

Podsumowując…

Dieta OMAD nie jest magicznym sposobem na zrzucenie zbędnych kilogramów. Spożywanie jednego posiłku dziennie niesie za sobą spore ryzyko niedoborów, które w konsekwencji mogą doprowadzić do wielu problemów zdrowotnych. My jesteśmy zwolenniczkami racjonalnego sposobu żywienia i “Five Meals a Day” jest nam zdecydowanie bliższe. Dietę OMAD traktujemy bardziej jako ciekawostkę niż, realny sposób na zdrowe odżywianie czy zrzucenie wagi.

Wyznajemy zasadę, że aby schudnąć trzeba jeść i Was także gorąco do tego zachęcamy :)

Jeżeli jednak 5 posiłków dziennie to dla Was za dużo napiszcie lub zadzwońcie do nas, chętnie udzielimy niezbędnych informacji i pomożemy Wam dobrać plan żywieniowy idealnie dopasowany do Waszych potrzeb.

Gwarantujemy, że w naszych pudełeczkach znajdziecie tylko najbardziej wartościowe produkty i najpyszniejsze posiłki, aż szkoda byłoby mieć możliwość delektowania się nimi tylko przez godzinę.

Polecamy także

Promocje! Cennik
Strona korzysta z plików cookies w celach statystycznych zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz samodzielnie określić warunki przechowywania lub dostępu plików cookies w Twojej przeglądarce. Zamknij